Ozzie style gynaecologie - Reisverslag uit Vale Park, Australië van Marissa Zegers - WaarBenJij.nu Ozzie style gynaecologie - Reisverslag uit Vale Park, Australië van Marissa Zegers - WaarBenJij.nu

Ozzie style gynaecologie

Blijf op de hoogte en volg Marissa

14 December 2013 | Australië, Vale Park

Zo, het eerste 1/3 deel van het co-schap zit er alweer op en ik heb mijn eerste Australische baby al ter wereld gebracht: een lexie van 2500 gram :-)
Tijd voor een update van de eerste 2 weken werken en natuurlijk de leuke dingen in mijn vrije tijd!

Maandag 2 december ben ik begonnen in het ziekenhuis. Er zijn verschillende dingen te doen en aangezien de Australische medische studenten vakantie hebben kan ik doen waar ik zin in heb. Ik heb dan ook iedere dag van de week iets anders gepland: antenatale poli (zwangeren), gynaecologie poli, verloskamers, spoedeisende hulp voor vrouwen en O.K. Over het algemeen is het heel relax. Gemiddeld 6 patiënten per poli en ik mag gaan als ik het wel weer heb gezien. Echter, vaak is iedereen al om half 5 klaar en kun je sowieso al vroeg naar huis. De relaxte ozzie mentaliteit...

Ik moest wel even wennen aan de populatie en alle verschillen tussen Nederland en Australië. Het ziekenhuis is (volgens mijn begeleider) gelegen in de laagste sociaal economische wijk van heel Australië. Er zijn veel generatie op generaties die werkloos thuis zitten. Ongeveer nog 2 rotte tanden in je mond en 15 sigaretten per dag roken tijdens je zwangerschap is hier de normaalste zaak van de wereld.
De gemiddelde leeftijd van de moeder bij het eerste kind is 18-20 en het BMI is ongeveer 40. Veel vrouwen van mijn leeftijd hebben al minstens 5 kinderen en gaan ervan uit dat mijn leven gedoemd is om te mislukken zonder relatie en kinderen op mijn 27ste ;-).

Nog wat interessante verschillen tussen NL en AUS:
- nepnagels, nagellak, minirokjes, wilde haarbanden en veel sieraden als arts moet kunnen, ook op de O.K.
- gewoon lekker je eigen sneakers aan op de O.K., die vervolgens onder lopen in vruchtwater.
- gynaecologische stoelen zijn schaars, zelfs op de poli gynaecologie ;-)
- linnen steriele afdek doeken en jassen, die niemand eigenlijk steriel houdt
- iedereen bevalt in het ziekenhuis en iedereen is vastgebonden aan een CTG apparaat.
- 50% bevalt met een ruggenprik. En als je besluit dat je er nog een wil bij 9 cm ontsluiting... Dan wordt dat voor je geregeld! Verder raden ze tijdens de bevalling ook paracetamol aan (?) en gebruikt iedereen lachgas tijdens de weeën.
- patiënten kun je gewoon aanspreken met sweatie of darling
- secretaresses en verpleegkundigen op de poli lopen al weken rond in kerst t-shirtjes, kerstballen in hun oren en kerstslingers in hun haar.
- verpleegkundigen gaan ervan uit dat spiraaltjes plaatsen veel gezelliger is met harde kerstmuziek op de achtergrond.

En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.. Heel leuk in ieder geval om te zien en te bediscussiëren.

Aangezien het vrij rustig is op de afdeling en ik eerlijk gezegd een beetje naar de baby's lonk i.p.v. naar mams na de bevalling heb ik besloten om 2 weken gynaecologie in te leveren voor Neonatologie! Dus na deze week ga ik 2 weken Neo doen waarna ik af zal sluiten met een weekje nachtdiensten op de verloskamers.

Ondertussen ben ik natuurlijk nog jarig geweest, wat ik heb gevierd met voornamelijk veel taart en sangria. Op de dag zelf heb ik een heerlijke cupcake gegeten met eindelijk een fatsoenlijke cappuccino in de zon in de stad bij BTS (jullie mogen raden waar het voor staat ;-) ) Aangezien Sharon op een congres was in Sydney heb ik 's avonds een drankje gedaan met Thomas en vrienden in de stad. Vrijdag ben ik mee uit eten genomen door André en Janine samen met Sharon en Thomas in een Australisch restaurant met een prachtig uitzicht van een deel van Adelaide. Mijn eerste kangaroe heb ik dan ook op een bord bezichtigd i.p.v. in het wild...

Zaterdag ben ik een dagje naar het strand geweest. Naast ons huis zijn we het park in gefietst om vervolgens 20 km verder over hetzelfde pad in hetzelfde park op een mooi en rustig strand uit te komen. Fietsen is hier trouwens iets anders dan in NL.. Mountainbike, helm op, geen fietstassen.. :-p

Verder heb ik nog een Martini party bijgewoond op het dak van een nieuw Italiaans café met een modeshow en een geweldig uitzicht. Het was wat ongemakkelijk tussen alle mooie Italiaanse jurkjes en pumps in mijn vruchtwater sneakers maar desondanks was het erg gezellig :-)

Nou dit waren wel weer de highlights van de afgelopen dagen.
Ik ga lekker weekend vieren!

Weekse nog allemaal vandaag en fijn weekend!

  • 18 December 2013 - 09:28

    Papa:

    Hoi Marissa,

    Ik ben een beetje jaloers als ik naar de foto's kijk. Wat een natuur. En wat een leuke uitstapjes. En als je met je schoentjes vol vruchtwater een keertje door de zee wandelt, zullen ze wel schoon genoeg zijn op de volgende party.
    Groeten aan de familie daar en geniet er maar van, zeker volgende weken op neonatologie.

    Gr. Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marissa

De komende 11 weken zal ik verblijven in Australië! Ik zal beginnen met 6 weken coschap op de afdeling Gynaecologie/Obstetrie in het Lyell Mc Ewin Hospital te Adelaide. Op 13 januari zal Karijn ook in Adelaide arriveren waarna we samen 4 weken gaan rondreizen richting zuiden, binnenland en oostkust :-)

Actief sinds 25 Nov. 2013
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 5040

Voorgaande reizen:

26 November 2013 - 09 Februari 2014

Marissa goes down under

Landen bezocht: