Happy new year!! - Reisverslag uit Vale Park, Australië van Marissa Zegers - WaarBenJij.nu Happy new year!! - Reisverslag uit Vale Park, Australië van Marissa Zegers - WaarBenJij.nu

Happy new year!!

Blijf op de hoogte en volg Marissa

02 Januari 2014 | Australië, Vale Park

Na 2,5 week werken, kerst, oud&nieuw en leuke uitstapjes wordt het weer eens tijd om iets van mezelf te laten horen.

Maar om te beginnen: Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Ondertussen heb ik er alweer 3 weken Gynaecologie & Obstetrie op zitten en heb ik de afgelopen twee weken doorgebracht op de Special Care Nursery, ook wel bekend als de Neonatologie. Omdat het hier vrij klein is zijn er alleen een medium and low care, dus neonaten vanaf 32 weken.

Mijn voornaamste taken zijn ‘s ochtends visite lopen, aanwezig zijn bij bevallingen en kinderen opvangen bij sectio’s. Ook hier zijn er tal van verschillen tussen NL en Australië met één van de opvallendste: iedere baby wordt elke ochtend van top tot teen onderzocht, en als deze net ligt te slapen of moet eten: jammer dan, vooral je eigen ding doen en geen rekening mee houden….

Ook heb ik mijn laatste beoordeling al binnen zodat ik alles op tijd kon inleveren bij de examencommissie. Dit betekent dat ik (als alles goed is gegaan) 21-01-2014 ga afstuderen!

Natuurlijk doe ik naast werken ook veel leuke dingen, vooral in de weekenden heb ik een aantal uitstapjes gedaan (als je dan toch in Australië zit ;-) )

Om te beginnen staat het zuiden van Australië bekend om de wijnregio’s. Er zijn in de buurt van Adelaide dan ook genoeg ‘wineries’ om een dagje wijn te gaan proeven/drinken. Samen met Sharon en familie/vrienden zijn we naar Barossa valley gereden. Deze wijnregio staat vooral bekend om de rode wijn. ‘s Ochtends om 10:30 begonnen we met onze eerste 8 wijntjes in een prachtige winery met een mooi uitzicht in de bergen. Uiteindelijk waren we rond 16:00 vier wineries verder en heb ik een lekker welkomswijntje voor Karijn kunnen scoren.

Verder heb ik veel wandeltochten gemaakt in de bergen, ben ik een aantal maal naar het strand geweest en heb het South Australian Museum bezocht in de stad. Het leuke aan Adelaide is dat er van alles wat te doen is: een stadscentrum met veel gezellige eetgelegenheden, verschillende stranden en de bergen. De natuur is hier prachtig en je kunt mooie hikes doen, waarvan sommige best pittig zijn (vooral in 30 graden). Tevens heb ik tijdens deze wandelingen voor het eerst echte Australische wildlife gespot, namelijk 4 kangaroe’s, blue tong lizards en een brown snake (een van de meest gevaarlijke slangen in de wereld). Van de laatste moet ik jullie helaas de foto’s besparen aangezien ik geen tijd heb genomen om deze rustig te bestuderen en vakantiekiekjes van te maken. Ik was vooral bezig met zo snel mogelijk weg komen. Ook heb je in de bergen een Duits ‘dorpje’, genaamd Hahndorf. Best leuk om eens doorheen te wandelen, te kwijlen bij Nederlandse drop, echte de Ruijter hagelsslag te kopen voor 8,50 dollar (!) en een halve liter bier met een braadworst weg te werken.

Natuurlijk heb ik hier ook kerst en oud&nieuw gevierd, in de zon! Hele aparte ervaring, en het had net zo goed gewoon een normale dag in het weekend kunnen zijn. Kerstavond heb ik gevierd met de familie van Tom. Iedereen had een deel van het diner gemaakt (ik heb de apfelstrudel met vanillesaus geïntroduceerd). Tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht werden de kinderen bezig gehouden met een spel waarbij ze met een honkbalknuppel een kerstman van papier mache uit de lucht konden meppen zodat er snoepjes uit vielen. Na het diner werd iedereen geacht rond de kerstboom te komen zitten, kregen we een boekje met kerstliedjes (inclusief in het Pools) en werd er in sneltreinvaart het hele arsenaal aan kerstnummers gezongen. En natuurlijk hebben Sharon en ik ook even de Nederlandse versie van Heilige Nacht laten horen. Daarna was het tijd voor de kado’s onder de boom en tot mijn grote verbazing hadden Andre en Janine (ouders van Tom) ook voor mij een kado gekocht, namelijk de Bridge Climb in Sydney! Dit is een ‘klim’ op de brug in Sydney, waarbij je ervoor kan kiezen om deze op te klimmen in het licht en af te dalen in de schemer, zodat je over heel Sydney uit kunt kijken in zowel licht als donker. Thank you so much!

Eerste kerstdag heb ik relax doorgebracht. Tweede kerstdag (Boxing day) zijn Sharon en Tom met de hele familie naar Vietnam vertrokken voor vakantie en heb ik lekker een stranddagje gedaan.

Met oud&nieuw moest ik natuurlijk iets doen wat in Nederland nooit gaat gebeuren namelijk… naar een pool party! Lekker tot middernacht in het zwembad en pizza’s bakken in de outdoor steenoven, super gezellig! En natuurlijk ben ik op 1 januari naar het strand gegaan voor mijn eerste nieuwjaarsduik.

Komend weekend ga ik 2 dagen naar Kangaroo Island, een eiland vlakbij Adelaide om vooral veel Australisch wildlife te spotten en te snorkelen. Vervolgens moet ik nog 4 avonden/nachten werken op de verloskamers en dan zit het er alweer op en kan ik Karijn ophalen van het vliegveld om aan onze reis te beginnen!

Wordt vervolgd...




  • 02 Januari 2014 - 12:22

    Karijn:

    Jeeeeeeej!! Welkomstwijn, nu al zin in!! :D
    Tot over anderhalve week!! :D
    xx

  • 02 Januari 2014 - 14:24

    Gaby:

    Wat super leuk allemaal Marissa! Geniet ervan daar!!

  • 02 Januari 2014 - 18:27

    Masja:

    Ha Maris,

    ik heb je vorige verhaaltje helemaal gemist. Ik dacht al lang niks gehoord...
    Maar je vermaakt je prima zo te lezen, zowel qua werk als privé.
    De eerste kangoeroes dus gespot en gegeten. Ik ben zelf wel fan van een kangoeroebiefstukje hoor, nu dan ff niet natuurlijk...
    En je weet bij een wijnproeverij moet je de wijn uitspugen hè, niet opdrinken ;-)

    Succes nog met de laatste werkdagen en dan lekker genieten van je rondreis!

    Xx Masja

  • 02 Januari 2014 - 18:28

    Masja:

    Ps: is de kaart trouwens aangekomen??

  • 02 Januari 2014 - 19:46

    Jiska:

    Klinkt erg goed! Veel plezier en succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marissa

De komende 11 weken zal ik verblijven in Australië! Ik zal beginnen met 6 weken coschap op de afdeling Gynaecologie/Obstetrie in het Lyell Mc Ewin Hospital te Adelaide. Op 13 januari zal Karijn ook in Adelaide arriveren waarna we samen 4 weken gaan rondreizen richting zuiden, binnenland en oostkust :-)

Actief sinds 25 Nov. 2013
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 5039

Voorgaande reizen:

26 November 2013 - 09 Februari 2014

Marissa goes down under

Landen bezocht: